tisdag 8 december 2009

Var är nyheterna?

Lätt frustrerad måste jag bara kommentera/dementera det jag skrev innan idag, om att man måste följa media för att få veta vad som egentligen händer här inne. Det är inte sant. Media är sega och ytterst tystlåtna. Under eftermiddagen/kvällen har det dykt upp två saker som verkar väldigt stora för mig, och som jag inte hittar någonstans när jag vill läsa mer om det. Mina källor är den alltid lika pålitliga djungeltrumman, samt någon av de tusen mejllistor som finns för att samordna alla unga som är här. "Jag hörde av nån som hörde av nån" verkar vara ett tema i möteskaoset här....

Sakerna är:
1. Afrikagruppen lämnade förhandlingarna i eftermiddags, i protest mot att de rika länderna inte kommer upp med vettiga utsläppsmål. Antagligen rätt gjort, men helt katastrofalt för mötet.
2. Danmark har tydligen föreslagit (inofficiellt) en massa dåliga saker, t.ex. att de länder som idag är rika länder ska få ha en dubbelt så hög utsläppsnivå per capita år 2050 som de som idag är fattiga länder. Hur tänkte dom då, kan man fråga sig?

Kom nu ihåg var ni läste det först....

3 kommentarer:

Gustav Öhrn sa...

Såg detta på twitter - kanske kunde vara kul för er som är där. Om ni har tid...

"Anybody at #COP15 who would like take a ride in our algae fuel car - let me know ! Genet" Från Solazyme som gör bränsle av alger

/Gustav

Unknown sa...

Du har redan hört mer om det här. Men på DN.se skriver de om ett läckt förslag. kolla påföljande länk: http://www.dn.se/nyheter/klimatmotet/lackt-forslag-till-avtal-vacker-starka-reaktioner-1.1010563

Där finns också en vidare länk där man kan läsa förslaget som har läckt ut....

Unknown sa...

Nu kan man läsa mer om det, men igårkväll var det svårt. DN var minst 12h efter mig... :) Jag hittade också länken igårkväll efter lite mer djungeltrumma-rykten. Men bra att det skrivs om det förstås, även om det sker med en frustrerande fördröjning!

Jag träffade f.ö. två av Sveriges förhandlare idag, de pratade lite mer om det här. Mer info på bloggen snart!