tisdag 8 december 2009

Sverige: gårdagens fossil

Jag har hittat sofforna i Bella Center. Det är ett stort lyft. Jag sitter uppkrupen i ett hörn precis som jag skulle göra hemma, fast jag är mitt i händelsernas centrum. Kanske stormens öga? Det känns som händelsernas centrum mest för att "alla är här". Vi är delegater från 15 stora, små, rika, fattiga, nära och långt borta länder. Alla har träffat folk från deras länder - delegater, media, organisationer, folk som har varit scouter i deras länder, osv osv. Jag träffade SVT nyss, ett par från Lilla Aktuellt, och försökte få dem att vilja intervjua mig om Scouterna och COP15. Det hade varit logiskt tycker jag. De verkade lagom entusiatiska och jag missade att ta deras kontaktuppgifter, så jag kan inte stalka dem framöver, så det kommer nog tyvärr inte hända...

På ett annat sätt känns det inte alls som händelsernas centrum, för det är så kaotiskt. Så himla mycket folk, information och grejer på gång. Om man vill veta vad som har hänt är det nästan enklast att gå till de vanliga svenska webtidningarna, som jag skulle gjort hemma också. Det är en mediaroll som jag inte förstått så tydligt tidigare - att gallra och kanalisera information. Jag kan inte vara överallt samtidigt även om jag är på plats, men media kan det, och plocka vidare det som är relevant till mig. Eller så kan de inte heller det, men fristaljar... En mäktig aktör, indeed!

Igår fick Sverige en föga hedrande andraplats i "fossile of the day award", som delas ut varje dag till de tre länder eller grupper som gör sämst ifrån sig och hindrar förhandlingarna. Sverige fick det för att vi - vilket är rent vansinne - tycker att utsläppen från skogsindustrin inte ska jämföras mot basåret 1990 som alla andra utsläpp ska, utan istället mot ett "business as usual scenario". Det är helt helt världelöst och något man inte skulle förvänta sig ens av USA eller Australien. Och så är det Sverige, Finland och Österrike som driver frågan. Vad det innebär är att så länge skogsindustrin släpper ut mindre koldioxid än "vad de skulle ha gjort om inget hade hänt" så vill Sverige att det ska räknas som en utsläppsminskning, fast det i själva verket är en ökning jämfört med dagens utsläpp. ALLVARLIGT! Såhär kan vi inte hålla på. Sverige som vill framstå som så himla duktiga jämt, och så försöker de smyga in sånt här bakom kulisserna.

Själv hade jag trott att Saudiarabien skulle få fossilpriset igår, för de ställde sig upp i plenum och sa att de inte tror på klimatforskarna och att de har fel. Suck. Det stadiet trodde jag verkligen att vi var förbi, åtminstone i det här forumet. Men jag snackade med en av dem som delar ut priset igår, och han sa att han hade fått veta av en Saudiarabisk delegat förra året att de får en bonus på lönen varje gång de blir utnämnda till fossile of the day, och det var inget de ville uppmuntra... (Saudiarabien hade fått ett vanhedersomnämnande igår, med förhoppningen att det inte påverkar delegaternas lön.)

Andra saker: Wilhelm är här! Han representerar World Association of the Scout Movement, som är den andra världsscoutsrörelsen. Läs hans blog också!

1 kommentar:

Nicklas Sundberg sa...

Bra att ni länkar mellan varandra:)