onsdag 9 december 2009

Kontakter...

Sitter och väntar på att ett möte med BUG (Big Unity Group, gruppen som ska samordna och skapa enighet mellan alla ungdomsorganisationer som är här) ska börja. Jag tänker tjuvblogga lite under tiden, för det har hänt så mycket spännande idag.

Jag stötte på Tomas Sterner i korridoren i förmiddags, han är professor i nationalekonomi på GU och jag har läst en kurs i Environmental Policy Instruments för honom. Han är lite av en kändis i miljöpolicyvärlden i Sverige, och har jobbat ganska mycket med Sveriges officiella policies, vilket kan förklara det som hände sen. Jag stannade och hälsade, han kände inte igen mig förstås, men vi hade bara precis påbörjat kallpratet när en man i övre medelåldern (vem annars...) stannade och hälsade vänskapligt på Tomas, och därför också på mig. Min puls steg när hans identitetsbricka glimtade fram och visade en tydlig rosa list med texten PARTY, och strax ovanför det, SVERIGE. Systemet här är att alla har en bricka runt halsen (det var dem det var så mycket väntande för att få tag på första dagen): vi NGO:er har gula, FN-personal har blåa, press har orangea, teknisk personal (servering etc) har gråa och "parties", alltså ländernas officiella delgationer, har rosa brickor. Man träffar inte många rosa, de är i klar minoritet. Speciellt inte från sitt eget land. Förhandlaren var en av de där - ganska många - medelålders männen som gärna berättar vitt och brett om sig själva och vad de har upplevt. Den här gången kunde det inte ha varit mer passande.

Bland annat frågade jag honom om var Sverige och skogen och fossilpriset. Han hävdade att Sverige i själva verket inte fick priset för att de har föreslagit en dålig lösning, utan för att de har föreslagit en lösning som gynnar dem själva. Det gör alla, menar han, vilket ju är sant. Han menade också att detta var en kniv i ryggen från Frankrike, för Sverige/Finland/Österrike har haft en hetsk EU-intern debatt med Frankrike i över ett år om just denna fråga, Frankrike vill ha 1990 som basår för det gynnar dem. Fair enough. Men att föreslå en baslinje som är business-as-usual, det är ju ovanligt larvigt. Klart vi inte (med bibehållen självrespekt) kan prata om att minska utsläppen "jämfört med om vi inte hade gjort nånting". Och 1990 är basåret som vi har kommit överens om för allting annat, det är helt enkelt bara fånigt att fippla med andra år.

Han pratade också om hur det går i förhandlingarna: "ganska dåligt". Intressant nog sa han också att det kanske skulle gå bra, om det inte vore för "maffian av förhandlare som är här. Det här är inte ett jobb för dem - det är en livsstil." Han gav flera exempel på förhandlare som har sina egna agendor och ibland t.o.m. går på tvärs med vad deras egna regeringar säger (Indien, Brasilien, USA) och de är så inkörda på sina spår att de bara inte ändrar sig.

Appropå "the Danish text" som jag skrev om igår så menade han att det inte är något konstigt alls, att flera länder/grupper har egna textförslag som de kanske eller kanske inte kommer lägga fram, och att Danmark har en speciell roll att göra det eftersom de är ordförandeland. (En annan källa, som hade varit på business-organisationernas briefing, menade att det troligen var ett mediastunt att läcka texten, för att skaka om förhandlingarna med en eller annan dold agenda.)

Hur som helst, just när jag skulle till att fråga honom om vem man ska prata med om genderfrågor i svenska delegationen (det är ju med den inriktningen jag är här), så ringde hans telefon och han sa hejdå och gick iväg för att svara. Deppigt – i ungefär två sekunder. Sen kommer nämligen en annan medelålders man med en svensk party-bricka förbi, och han hejar också glatt på Tomas Sterner. Honom kände jag dessutom igen från någon tidningsintervju – det var Anders Turesson, Sveriges chefsförhandlare. Han stannade också och pratade en liten stund, men var betydligt mer stressad än den andra mannen. När han avslutade för att springa iväg och hinna äta lite under sin lunch-slot hängde jag glatt på, och ställde frågan om genderansvarig till honom istället. Han hade inget bra svar, men hänvisade mig vidare till en annan som skulle kunna svara.

Efteråt var jag så himla stolt över mig själv. Inte för att jag egentligen gjorde något aktivt för att träffa de här personerna, men jag tog mig samman och stannade för att hälsa på Tomas Sterner när jag såg honom fast jag var på väg att bara gå förbi. Och sen tog jag också modet att hänga efter Anders Turesson och fråga honom vad jag ville veta. Tidigare på förmiddagen hade jag suttit för mig själv och följt en rekommendation som jag fått av flera personer som varit på sådana här möten innan – ge dig själv tydliga mål, och försök uppnå dem. Överst stod: ”Komma i kontakt med den svenska delegationen.” Check!

Det hände ännu fler bra saker idag. Jag och Wilhelm träffade och hängde en stund med Emma, som är här med sitt jobb. Vi tre har pluggat ihop, och ryktet säger att ännu en av våra klasskompisar (Ylva) dyker upp i helgen – att vi alla träffas här måste helt enkelt betyda att COP, UNFCCC och klimatförändringar är spot on för det vi lärt oss.

I EU-paviljongen hittade vi Emelie, en annan gemensam bekant till mig och Wilhelm (denna gång från Scouterna). Hon har världens just nu coolaste jobb. Hon jobbar med att kopiera och förstöra papper… Papprena från de stängda mötena! De mötena där saker verkligen händer. (Som chefsförhandlaren sa, ”På de öppna plenumsessionerna händer absolut ingenting. Allt viktigt sker bakom stängda dörrar.”) Hon har en rosa bricka och får vara med i princip överallt, hela tiden. Gud vad jag skulle vilja, men inte klara att ha det jobbet. Som det är nu kan jag åtminstone se som min medborgerliga uppgift att sprida den lilla information jag kommer över… :)

3 kommentarer:

Emma Jonson sa...

Jag har hittat en annan chalmersis här: En bekant som heter Christian som har gått Industrial Ecology och nu står i ett bås nära mig för IVLs räkning! En Industrial Ecologist är ju som en halv Sustainable Energy Systemist så nu kan vi säga att vi är 4,5 personer här från vårt program!

Anonym sa...

Hejohallå, jajemen, jag kommer ned ikväll - vi måste ses! Tror helt klart vårt program är helt spot on =) Så roligt o bra att du o Wilhelm bloggar! Jag hör av mig! /Ylva

Timjan o Akleja sa...

Vad kul, och vad duktig du är som vågade prata med dem!! Fortsatt lycka till!

/ Birgit (W's syster)